Het ontwerpen van een huisstijl

De bedrijfsidentiteit

Elk bedrijf is anders en heeft een eigen stijl, uitstraling, sfeer etc. Een bedrijf heeft zelf in de hand, wat de uitstraling wordt. De bedrijfsidentiteit is dus het beeld, waar een bedrijf zich wil plaatsen. Het hangt van verschillende elementen af, die dit beeld beïnvloeden. Een bedrijf die een bijpassende huisstijl heeft, trekt uiteindelijk ook de juiste doelgroep aan. Ook geeft een bedrijf dan het gewenste beeld, aan hun doelgroep. De identiteit van een bedrijf, is dan ook een belangrijk onderdeel van de huisstijl.

Het imago van een bedrijf

Het imago is ook een onderdeel van de huisstijl. Het heeft ook veel invloed op het beeld, wat de doelgroep krijgt van een organisatie. Hier heeft de organisatie minder invloed op, dan bij de bedrijfsidentiteit. Het is namelijk niet het beeld wat de organisatie wil geven, maar het beeld wat de doelgroep schetst. De bedrijfsidentiteit en het bedrijfsimago hebben wel met elkaar te maken. De identiteit heeft namelijk invloed op het imago. Zodra de bedrijfsidentiteit positief is, heeft het ook een positieve invloed op het bedrijfsimago.

De elementen

Om de gewenste huisstijl te krijgen en te behouden, moeten er soms een aantal dingen aangepast worden. Het is belangrijk voor een bedrijf, om ervoor te zorgen dat uitingen passen bij de gewenste huisstijl. Het publiek moet deze uitingen dan ook herkennen in het bedrijf, om een gewenst imago te creëren.

Er zijn een aantal manieren voor een bedrijf, om zich te presenteren. de meeste gebruikte manieren zijn:

  • Een website
  • Visitekaartjes
  • Kanalen op social media

De belangrijke elementen die een bedrijf uiten, zijn de elementen die een bedrijf presenteren. deze elementen kunnen het volgende zijn:

  • Het logo (woordmerk).
  • De manier waarop een bedrijf schrijft.
  • De opmaak van de tekst (typografie)
  • Kleuren die een bedrijf gebruikt.
  • De formaten, vormen, materialen en contrasten die een bedrijf regelmatig gebruikt.

De producten:

De elementen die een bedrijf presenteren, zijn niet alleen belangrijk voor de presentatie van een bedrijf. Ook voor de producten die een bedrijf biedt, is het belangrijk om dit toe te passen. Het is dus van belang dat er zowel tijdens het presenteren van bedrijf, als tijdens het produceren van de producten, rekening gehouden wordt met de huisstijl. De presentatie van de producten, zegt voor de doelgroep namelijk ook veel over de bedrijfsidentiteit. De verpakking van de producten, heeft ook invloed op het imago van een bedrijf.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *